Kısırlık Tedavisi

Kısırlık Tedavisi ve Yöntemleri

Düzenli regl gören, yeterli sayıda ve kalitede sperm hücresine sahip olan ve düzenli olarak korunmasız ilişkiye giren her çift, 6 ay ile 1 yıl arasında doğal yollar ile gebe kalmanın sonucunda çocuk sahibi olabilmektedir. Öte yandan günümüzde doğal yollardan gebe kalınması çocuk sahibi olamayan çiftlerin sayısında bir artış olmaktadır. Doğal yollardan yani yumurta ve sperm hücrelerinin döllenmesi sonucu gebe kalınamaması durumu kısırlık habercisi olabilmektedir. Bugün dünyada her 100 kişiden onunda kısırlık gözlemlenmekte olup kısırlık hem kadında hem de erkekte gözlemlenebilen bir üreme sistemi rahatsızlığıdır.

Öte yandan kadında ve erkekte oluşan kısırlık nedenleri farklılaşmaktadır. Kadınlarda görülen kısırlık sebepleri şu şekilde sıralanabilir:

• Yaşa bağlı olarak yumurta rezervlerinin sayısında ve kalitesinde gözlemlenen düşüş
  • Fallop tüplerinin tıkanıklığı veya cinsel yolla bulaşan hastalıklardan dolayı enfeksiyon geçirmesi
  • Yumurtlama bozukluklarından dolayı yumurta hücresinin salınamaması
  • Süt üreten hormonların yani prolaktin seviyesinin yüksek olması
  • Polikistik over sendromu
  • 40 yaşından önce menopoz döneminin başlaması
  • Yumurtalıkta ve rahimde miyom oluşumu
  • Pelvik yapışıkları
  • İlaç kullanımı
  • Kadın kanserleri
  • Tiroid bezlerinde oluşan rahatsızlıklar
  • Sigara ve alkol kullanımı
  • HPV gibi cinsel yolla bulaşan hastalık geçirmek
  • Kafein kullanımı
  • Kronik rahatsızlıklar

Erkeklerde gözlemlenen kısırlık nedenlerinin başında sperm hücresinin sayısında ve kalitesinde oluşan anormal değişimler gelmektedir. Diğer nedenleri ise şu şekildedir:

• Sperm hücresinin taşıyan kanallarda meydana gelen fonksiyonel bozukluklar
  • Kötü beslenme ile aşırı sigara ve alkol kullanımı
  • Çok yüksek derece ısıya maruz kalmak
  • Kimyasal madde kullanımı
  • Kanser
  • Hipofiz, hipotalamus ve testisler tarafından üretilen hormonlarda meydana gelen bozulmalar
  • Genetik ve kronik hastalıklar
  • Testislerdeki kanı boşaltan toplardamarların genişleyip varisleşmesi yani varikosel
  • Üreme sisteminde tekrarlanan enfeksiyonlar
  • İnmemiş testisler

Kısırlık Tanı Testleri Nelerdir?

Tıpkı kısırlık nedenlerin erkeklerde ve kadınlarda farklılaşması gibi kısırlık teşhisi konulması için uygulanan yöntemler de cinsiyete bağlı olarak farklılaşmaktadır. Bu yüzden kısırlık tanı testlerine kadına yönelik ve erkeğe yönelik diye ikiye ayrılması gerekmektedir.

Kadınlara uygulanan kısırlık tanı testleri arasında;

• Ovulasyon Değerlendirmesi: Progesteron hormonunun değerlendirilmesi yapılarak yumurtlama ihtimali belirlenmektedir.
  • HSG (Histerosalpingografi): Rahim içi ve fallop tüplerinin görüntülenmesine yarayan bu yöntem ile olası bir tıkanıklık olup olmadığı kontrol edilir.
  • Laparoskopi: Göbek deliğinin alt kısmında açılan deliklerden sokulan kameralı bir cihaz ile pelvik içindeki organlar görüntülenir.
  • Histeroskopi: Dış genital bölgeden sokulan bir cihaz ile rahim içi görüntülenir.
  • Hormon Testleri: Kadının gebe kalmasını sağlayan hormonların kontrolü yapılır.
  • Yumurtalık Rezerv Testleri: Yumurtalık kapasitesi ölçülür.
  • Genetik Testler: Özellikle tekrarlayan düşük durumlarında genetik faktörlerin etkinliği araştırılır.
  • Ultrason: Üreme organlarında oluşabilecek ve gebe kalmaya engel olabilecek kist ve miyomların tespiti yapılacağı gibi yumurtalık rezervleri de kontrol edilmektedir.

Erkeklere yönelik kısırlık tanı testleri arasında şu tetkikler yer almaktadır:

• Fiziksel muayene ve aile öyküsü
  • Hormon Testleri: Testosteron , LH, FSH ve prolaktin gibi sperm hücresi üretimini sağlayan hormonlar kontrol edilir.
  • Spermiogram: Sperm sayısı, şekli ve hareketliliği değerlendirilir.
  • Genetik Analiz: Çok düşük sayıda veya hiç bulunmayan sperm hücrelerine sahip hastalara uygulanmaktadır.
  • Serolojik ve Mikrobiyolojik Testler: Cinsel yolla bulaşan hastalıklardan dolayı oluşabilecek bir virüsün olup olmadığı kontrol edilir.

Tüm Testlerin Sonucu Pozitif Çıkmasına Rağmen Neden Hala Çocuğum Olmuyor?

Bazı durumlarda çiftlerin her ikisine de yapılan tetkikler sonucunda herhangi olumsuz bir gelişim görülmemektedir. Fakat yine de doğal yollardan gebe kalınmaması durumu devam etmektedir. Bu durumlarda hastalara sebebi bilinmeyen kısırlık teşhisi konulmaktadır. Ancak bu teşhis ile çiftler çocuk sahibi olma umutlarını yitirmemeleri gerekmektedir. Zira hala doğal yollardan gebe kalma şansı bulunmaktadır. 1 yıl sonunda doğal yollardan gebe kalınmaması durumunda tüp bebek tedavisi ile çiftler çocuk sahibi olabilmektedir.

Kısırlık Tedavisi Yöntemleri Nelerdir?

Günümüzde gelişen tıbbi teknoloji sayesinde çiftler kısırlık rahatsızlığının üstesinden gelerek çocuk sahibi olabilmektedir. Kısırlık tedavisi yöntemleri şu şekildedir:

• Tüp Bebek: Laboratuvar ortamından döllenen yumurta ve sperm hücrelerinin anne rahmine yerleştirilmesi.
  • Cerrahi Sperm Aspirasyonu: Sperm kanallarında tıkanıklık sorunu olan erkeklere uygulanır.
  • Mikroenjeksiyon: Kaliteli sperm hücresi yumurta hücresinin içine enjekte edilir.
  • Assisted Hatching: Embriyonun rahimde tutunması yani başarılı implantasyonun gerçekleşmesi için embriyonun dış zarı inceltilir.

Kısırlık Tedavisi Yöntemlerinde Oluşan Komplikasyonlar Nelerdir?

Kısırlık tedavisi çiftlerin çocuk sahibi olmasında yardımcı olmakla birlikte çeşitli yan etkilere ve komplikasyonlara neden olmaktadır. Bunlar arasında;

• Çoğul gebelik
  • Yumurtalarda şişme, hassasiyet ve ağrı
  • Kanama ve enfeksiyon
  • Düşük yapma

Bu komplikasyonlar ve yan etkiler özellikle yapay üreme tekniklerine başvuran çiftlerde daha sık gözlemlemekle birlikte her hastanın bu şikayetler ile karşılaşacağı anlamına gelmemektedir.

Hiç spermi olmayan bir erkek baba olabilir mi?

Normal sperm testinde sperm hücresi görünmeyen birinin şayet testislerinden alınan parçalarda sperm hücresi varsa çocuk sahibi olabilir. Bu çiftlerde önce erkek ameliyat edilir ve hücre bulunduysa dondurularak saklanır. Ancak ondan sonra kadının tedavisi başlar, aksi halde kadına yapılan tedavi çöpe atılmak zorunda kalınabilir.

Kısırlık toplumda ne sıklıkla görülüyor?

Günümüzde her yedi evli çiftten biri kısırlık sorunuyla karşı karşıya.

Kısırlık sebepleri nelerdir?

Kadında tüplerin tıkalı ya da hasarlı olması, hormonal bozukluklar, yumurtlama zorluğu, rahimin yapısal sorunları, erkekte sperm kalitesini yani sayı, hareket ve şeklini bozan her türlü faktör kısırlık sebebidir.

Kısırlık tedavisinin aşamaları nelerdir?

Kadında yumurtaların geliştirilmesi, yumurtanın toplanması ve baba adayının spermiyle döllenmesi, döllenmiş yumurtaların anne adayının rahmine yerleştirilmesi olarak genel hatlar çizilebilir.

Doçent Dr. Ziya Kalem

Videolar
    Hasta Yorumları
    Nurettin Mert Gök

Eşimle beraber aylardır İstanbul'da güvenilir tüp bebek doktoru arıyoruz. Sonunda Ziya Kalem hocam ile tanıştık ve hayatımızın dönüm noktası oldu diyebiliriz. Çok nazik ve anlayışlı bir insana derdimizi anlatmak ve ardından başarılı bir tüp bebek tedavisi süreci geçirmek bizi çok mutlu etti. Doçent Doktor Ziya Kalem'e tekrar teşekkürlerimizi sunuyoruz. Bu alanda önerebileceğim doktorların başında Ziya Kalem'in geldiğini gönül rahatlığıyla söyleyebilirim.

Erkan Çelik

Dinara Jumaniyazowa

Doktora ve tüm ekibine teşekkür ederim.Yabanci olmamıza rağmen bizimle güzel ilgilendiler.

Canan Yıldırım

Doç. Dr. Ziya KALEM hocamıza ve bölümdeki tüm personele ilgilerinden dolayı çok teşekkür ederim. Kesinlikle tavsiye edilir.

Diğer Tedaviler
    Doğurganlık Testleri

Gerekli doğurganlık testlerini zamanında yaptırmanız hekime yol gösterici olabilir. Anne olma hayalinizi gerçekleştirmenize yardımcı olmak için doğru ..

İlk Randevunuz

Kısırlık kolay değildir. Stresli, kafa karıştırıcı ve sinir bozucu olabilir. Ve tedavileri düşünmenin zamanı geldiğinde, bilgi eksikliği halihazırda ..

Ne Zaman Doktora Görünmeli?

Hamile kalmaya çalışıyorsanız, aşağıdaki durumlar oldukça tanıdık gelebilir: Doğum kontrolünü durdurdunuz. Düzenli olarak korunmasız cinsel ilişkiye g..

Yaş Önemlidir

Ne yazık ki, “biyolojik saat” sadece bir efsane değildir. Kısırlık sorunu ile uğraşırken yaş en büyük düşmanlarımızdan biri olabilir. Kadınlar aile ku..

Kadın Doğum Sözlüğü