PCOS – Polikistik Over Sendromu

Polikistik Over Sendromu (PCOS), kadınlarda en sık görülen hormonal bozuklukların başında yer almaktadır. PCOS bir kadının adet döngüsünü sıklıkla etkilese veya bozsa da gerçek şu ki, polikistik over sendromu yüksek oranda tedavi edilebilir ve kadınların çoğu orta derecede kilo kaybı, temel kısırlık tedavileri ve ilaçlar yoluyla hamile kalabilmelidir.

Polikistik Over Sendromu Nedir?

Normalde adet döngüsü sırasında bir kadının yumurtalıklarında birçok küçük folikül büyür ve yumurta oluşturur. Döngünün ortasında veya yumurtlamada, yumurtalıklardan birinden bir yumurta salınır ve diğer foliküllerin her biri parçalanır.

Polikistik over sendromuna sahip olan kadınlarda yumurtlama düzgün şekilde gerçekleşmez ve yumurta salınmaz. Foliküller parçalanmaz ve bunun yerine sıvı ile doldurulur ve yumurtalıklarda kistlere dönüşür, dolayısıyla polikistik over sendromu adı verilir. Kistler zararlı değildir ancak tedavi edilmezse doğurganlığı olumsuz yönde etkileyebilecek hormon dengesizliklerine yol açar.

Normalden daha yüksek insülin seviyelerinin yumurtalığı aşırı testosteron üretmesi için uyardığına, böylece diğer hormonların seviyesini değiştirdiğine ve yumurtlamayı bozduğuna inanılmaktadır.

PCOS Semptomları

PCOS ile ilişkili semptomlar hastadan hastaya değişir, ancak bu semptomların çoğu aşırı erkeklik hormonu (androjen) üretiminin varlığından kaynaklanır. Kadınlarda görülen bazı yaygın belirtiler şunlardır:

• düzensiz, seyrek veya eksik adet dönemleri
• aşırı yüz ve vücut kılları
• kısırlık veya tekrarlayan düşük
• saç derisinde inceltme
• kilo alımı veya obezite
• insülin direnci veya tip 2 diyabet
• akne

PCOS ve Hormon Dengesizlikleri

Hormonal dengesizlikler polikistik over sendromu ile ilişkili semptomların çoğunun yolunu açmaktadır. PCOS’lu kadınlarda düzensiz bir folikül uyarıcı hormon (FSH) ve lüteinleştirici hormon (LH) üretimi vardır. Bu da sınırlı yumurta gelişimi, testosteron ve diğer tipik erkek hormonlarında artışa neden olur.

Bu nedenle, hormonları kontrol etmek ve polikistik over sendromunun olup olmadığını anlayabilmek için bir tanı testi olarak kan testi kullanıyoruz.

Androjen hormunu seviyesi de anormal insülin metabolizması ile artar. PCOS ile ilişkili anormal insülin metabolizması da sıklıkla obeziteye yol açar ve anovülasyonu kötüleştirir (yumurtlama yok).

PCOS ve İnsülin Direnci

Birçok insanda insülin aktivitesi verimli bir şekilde çalışır. Ancak insülin direncinde hücreler insüline o kadar duyarlı değildir ve kan şekerini normal tutmak için pankreası fazladan insülin salgılaması için uyarır. PCOS’ ta görülen hormonal değişikliklerin çoğunu tetiklediği düşünülen bu aşırı dolaşımdaki insülindir.

PCOS ve Obezite

Obezite insülin direncinin derecesini kötüleştirir. Araştırmalar ayrıca aşırı miktarda karın yağının insülin direncini daha da kötüleştirdiğini gösteriyor. %10 kadar az bir kilo kaybıyla seks hormonu seviyelerini normalleştirerek bir kadının hamile kalma şansını artırabilir.

PCOS Tedavi Programı

Kliniğimizin polikistik over sendromu programı daha önce teşhis konmuş veya polikistik over sendromu olduğundan şüphelenilen ve hamile kalmakta güçlük çeken kadınlar için faydalıdır. Programımız, yılda 200’den fazla vakayı teşhis edip başarılı bir şekilde tedavi eden ve genel sağlık ve doğurganlık başarınızı en üst düzeye çıkarma yeteneğine sahip kişisel bir ekibi bir araya getiriyor.

Ne Teklif Ediyoruz?

• tıbbi geçmişinizi gözden geçirmek için bir  PCOS konsültasyonu
  • doğurganlık tedavilerini, diyet ve egzersiz rehberliğini, kilo yönetimi stratejilerini ve duygusal desteği içeren özelleştirilmiş bir plan
  • Kendiniz ve doktorunuz  arasında devam eden doğurganlık tedavisi koordinasyonu, planlama ve izleme

PCOS Beslenme Uzmanınız

Obezite polikistik over sendromlu kadınların yaklaşık %50 ila %60’ını etkilerken, hastalığı tedavi etmenin en iyi yollarından biri egzersiz yoluyla kilo vermeye ve kişinin diyetini değiştirmeye odaklanmaktır. Egzersiz hastalığı tedavi etmek için kullanılan bazı ilaçların kimyasal olarak yaptığını doğal olarak yapar.

Kliniğimizde sağlık eğitimi alanında yüksek lisans derecesine sahip  lisanslı  diyetisyenlerimiz mevcuttur. Diyetisyenimiz, PCOS ile ilgili olarak hastalarımıza diyet ve yaşam tarzı değişikliği konusunda 18 yıldan fazla danışmanlık vermektedir.

PCOS Testi ve Tedavisi

PCOS ile yüzleşmeye yönelik ilk adım, hastanın hormonal ve metabolik anormalliklerine odaklanan geniş kapsamlı bir muayene yapacak olan Doç, Dr. Ziya Kalem  ile randevu ayarlamaktır. Bu konsültasyonda kapsamlı bir tedavi planı uygulanacak ve hastanın semptomlarına bağlı olarak daha fazla test yapılmasına karar verilebilir.

Polikistik over sendromunu teşhis etmek için özel bir test yoktur. Düzensiz adet döngüsü olan kadınlara kan testleri ve fiziksel semptomlar, erkeklik hormonu düzeylerinin yükseldiğini gösterdiğinde veya bir ultrasonda tipik PCOS örneği görüldüğünde teşhis konulabilir.

Birçok kadına düşük ve kısırlık açısından değerlendirildikten sonra PKOS teşhisi konur.

Tıbbi geçmişiniz ve pelvik muayene doktorunuzun PCOS’u teşhis edebilmesi için gerekli bileşenlerdir. Ancak teşhisi doğrulamak için çoğunlukla ek testler gerekmektedir. Hormonları kontrol etmek için kan testi de çok önemlidir.

Nihai tanınız aşağıdakilerden bir veya daha fazlasını içeren klinik, ultrason ve laboratuvar bileşenlerinin kombinasyonuna dayanır:

• FSH, LH, östrojen (estradiol) ve androjenler gibi kandaki hormonların seviyelerini ortaya çıkaran kan testi ile belirlenen kan hormonu seviyeleri
  • yumurtalıklarda bulunan kistleri tanımlamak için ultrasonlar
  • tıbbi öykü ve pelvik muayene
  • düzensiz dönemlerin nedenini açıklayabilen endometrial biyopsisi

PCOS için tedavi planları bireysel ihtiyaçlarınıza bağlıdır.

Diyet ve egzersiz genellikle kadınların PCOS’ un bazı genel semptomlarını başarılı bir şekilde yönetmesine izin verir, ancak doğurganlığı artırmak için yumurtlama ve hamileliği sağlamak için metformine ek olarak genellikle bir tür yumurtlama indüksiyon ilacı (klomifen sitrat veya gonadotropin tedavisi) ile tedavi gerekir.

Klinik ekibimiz, sizi ailenizi büyütmek için seçtiğiniz yolu kolaylaştırmak için kişiselleştirilmiş bir tedavi planı geliştirmek adına sizinle birlikte çalışacaktır. Bazı tedaviler şunları içerir:

• Klomifen sitrat gibi doğurganlık ilaçları yumurtlamaya yardımcı olabilir
  • Metformin gibi diyabet ilaçları vücudun insüline daha duyarlı olmasına ve daha düzenli yumurtlamaya yol açmasına yardımcı olabilir.
  • Tüp bebek tedavisi herhangi bir döngüde en iyi hamile kalma şansını sunar
  • Domar Center’daki PCOS Beslenme Uzmanımızla istişare yoluyla diyet ve yaşam tarzı değişiklikleri

Doçent Dr. Ziya Kalem

Videolar
    Hasta Yorumları
    Nurettin Mert Gök

Eşimle beraber aylardır İstanbul'da güvenilir tüp bebek doktoru arıyoruz. Sonunda Ziya Kalem hocam ile tanıştık ve hayatımızın dönüm noktası oldu diyebiliriz. Çok nazik ve anlayışlı bir insana derdimizi anlatmak ve ardından başarılı bir tüp bebek tedavisi süreci geçirmek bizi çok mutlu etti. Doçent Doktor Ziya Kalem'e tekrar teşekkürlerimizi sunuyoruz. Bu alanda önerebileceğim doktorların başında Ziya Kalem'in geldiğini gönül rahatlığıyla söyleyebilirim.

Erkan Çelik

Dinara Jumaniyazowa

Doktora ve tüm ekibine teşekkür ederim.Yabanci olmamıza rağmen bizimle güzel ilgilendiler.

Canan Yıldırım

Doç. Dr. Ziya KALEM hocamıza ve bölümdeki tüm personele ilgilerinden dolayı çok teşekkür ederim. Kesinlikle tavsiye edilir.

Diğer Tedaviler
    Doğurganlık Testleri

Gerekli doğurganlık testlerini zamanında yaptırmanız hekime yol gösterici olabilir. Anne olma hayalinizi gerçekleştirmenize yardımcı olmak için doğru ..

İlk Randevunuz

Kısırlık kolay değildir. Stresli, kafa karıştırıcı ve sinir bozucu olabilir. Ve tedavileri düşünmenin zamanı geldiğinde, bilgi eksikliği halihazırda ..

Ne Zaman Doktora Görünmeli?

Hamile kalmaya çalışıyorsanız, aşağıdaki durumlar oldukça tanıdık gelebilir: Doğum kontrolünü durdurdunuz. Düzenli olarak korunmasız cinsel ilişkiye g..

Yaş Önemlidir

Ne yazık ki, “biyolojik saat” sadece bir efsane değildir. Kısırlık sorunu ile uğraşırken yaş en büyük düşmanlarımızdan biri olabilir. Kadınlar aile ku..

Kadın Doğum Sözlüğü